Polarizacija simbolično predstavljena crnom i belom bojom koje postaju prostor u kom se odvija ono što se na slikama dešava, a da bi ste otkrili šta se to dešava na slikama mladog umetnika Marka Tubića iz Zrenjanina potrebno je otići u Modernu galeriju Valjevo u kojoj je juče otvorena njegova izložba pod nazivom „Nedosanjani (su)životi“.
„Radi se o slikama velikog formata koje nisu specifične za mene. Ovo je iskorak u neko novo polje i te slike su omogućile da se i tematski te slike prošire sa neke moje intimne priče, kako je bilo u ranijem stvaralaštvu, nekim globalnim ili opštijim temama. To je priča o muškarcu i ženi, priča o imaginarnom raju, mogućem raju i spajanju ta dva pola u neku vrstu možda priče o Erosu i Tanatosu, ali neka publika sama donese sud“, ukratko nam je na otvaranju otkrio umetnik uz napomenu da je ova izložba samo jedan sled događaja u razvoju njegove likovne poetike i tematike, te iako predstavlja iskorak, ona se nadovezuje na svo njegovo ranije stvaralaštvo.
Do sada je valjevska publika imala priliku da vidi Tubićeva dela u okviru grupnih izložbi koje je priredila Moderna galerija, a ovo je njegova prva samostalna izložba u, kako je rekao, kući našeg velikana Ljube Popovića, što ga čini presrećnim.
Vitez srpskog slikarstva, Grand Prix XII međunarodnog bijenala minijature u Gornjem Milanovcu, treća nagrada izložbe Mladi u Nišu, druga nagrada izložbe Paleta mladih u Vrbasu, samo su neke od brojnih nagrada dodeljenih ovom sjajnom umetniku koji je diplomirao na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu 2009. godine, u klasi profesora Slobodana Roksandića, na kome je osam godina kasnije i doktorirao u klasi profesora Milivoja Miška Pavlovića. Priredio je jedanaest samostalnih izložbi i učestvovao je na preko trideset tri kolektivne, a u periodu između 2010. i 2020. godine bio je saradnik profesora Đure Radlovića na izradi sakralnih mozaika u crkvi Sv. Marka u Beogradu, crkvi Sv. Dimitrija u Novom Beogradu, hramu Hrista Spasitelja u Banjaluci, manastiru Grgeteg na Fruškoj Gori i drugim.
Autor teksta za katalog ove izložbe, Vladimir Bjeličić, vratio je publiku u 2015. godinu kada je realizovao svoju prvu veliku kustosku izložbu u Kulturnom centru Beograda „Telo kao režim“, kada je prvi put stupio u kontakt sa Markom i na pomenutoj izložbi predstavio dve njegove slike.
„Naša saradnja se nastavila godinu dana kasnije kada sam pisao tekst za njegove radove koji su bili izloženi u Gornjem Milanovcu i evo nas par godina kasnije ponovo skupa, u novoj etapi naše saradnje koja je veoma specifična budući da istovremeno, Marko i ja, već obitavamo na nekim različitim pozicijama na umetničkoj sceni koja je svekolika i prilično heterogena. Ono što bih ja izdvojio jeste da ova selekcija radova koju vidite predstavljaju neku novu trajektoriju Markovog rada, jedno usmerenje koje se nekako pomera sa te čiste reprezentacije ljudske figure i koja zapravo odvodi posmatrača u nekakvu sasvim novu narativnost. Ta narativnost je u ovoj situaciji meni bila posebno zanimljiva i narativnost koja se preklapa i jako dobro vezuje za performativnost“, podelio je sa publikom istoričar umetnosti Vladimir Bjeličić mali, ali ključni detalj ove izložbe kroz koju su je, on i autor, proveli nakon svečanog otvaranja.
Kako Bjeličić pojašnjava u tekstu kataloga izložbe pod nazivom „Izvor nedosanjanih (su)života“, iz kog su pojedini delovi preneti na zidove Moderne galerije, „reč je o slikama koje prodiru duboko u naše vidno polje i tematizuju žudnju i ličnu slobodu, koncepte viđene u aktuelnom trenutku istovremeno kao konstruktivne i destruktivne ili rajske i paklene“.
„Minuciozno naslikani prizori ljudskih ili postljudskih figura uhvaćenih u melanhnoličnim stanjima, zavodljivim ili sasvim nejasnim pozama, Tubiću očito pružaju oslobođenje identitetske prirode. Njegovi ogledalni svetovi izmiču poretku crnog ekrana svojstvenog novim tehnologijama i odvlače pogled u beli prostor podruštvljene imaginacije. Sasvim izvesno zurenje u ove slike ’ni na nebu ni na zemlji’ definitivno omogućavaju posmatraču kontemplaciju, ali i mentalnu, možda i telesnu provokaciju, što jednom potvrđuje performativne domete umetničke prakse Marka Tubića“, opisuje Bjeličić.
Na izložbi koju će publika moći da pogleda do 5.oktobra ove godine, prikazani su radovi velikog formata, nastali u periodu između 2021. i 2024. godine.
B. M.
Be First to Comment