Učenica četvrtog razreda OMŠ „Petar Krančević” iz Sremske Mitrovice Una Brkljač apsolutni je pobednik ovogodišnjih, 26. Međunarodnih susreta flatista „Tahir Kulenović” koji su pod sloganom „Uvek u modi” održani od 21. do 25. februara u valjevskoj Muzičkoj školi. Una je proglašena i za laureata osnovnih škola, drugu godinu za redom, a ovogodišnje priznanje za ovu mladu, talentovanu flautistkinju predstavlja značajan korak napred, kako je sama otkrila nakon uručenja nagrade. Za laureata srednjih muzičkih škola proglašena je Katarina Teovanov, učenica trećeg razreda SMŠ „Isidor Bajić” iz Novog Sada, dok se među akademcima istakla Ksenija Agafonova, učenica druge godine Fakulteta muzičke umetnosti u Beogradu. Ove godine izabrana su dva sastava koja su ponela titulu laureata u kategoriji ansambala: Ansambl „Flautisimo” i „Trio Komodo”, a kao i ranijih godina, dodeljene su nagrade i za najboljeg pedagoga, Jelena Vlaović iz MŠ „Petar Krančević” iz Sremske Mitrovice, i za najboljeg klavirskog saradnika, Ela Banković Savčuk iz MŠ „Josip Slavenski” iz Novog Sada.
Tokom pet takmičarskih dana trajanja festivala na koncertnom podijumu nastupilo je 164 mladih flautista iz 7 država (Srbija, Makedonija, Bosna i Hercegovina, Bugarska, Crna Gora, Hrvatska i Slovenija), a težak zadatak da odabere najbolje imao je žiri koji je činilo sedam akademskih profesora muzičkih akademija Beograda, Novog Sada, Zagreba, Ljubljane, Skoplja i Sofije i najeminentniji profesori flaute srednjih škola Beograda, Novog Sada, Banja Luke, Šapca i škole domaćina, predvođeni umetničkim direktorom Susreta, profesorom FMU iz Beograda, mr Miomirom Simonovićem koji je za apsolutnu pobednicu festivala Unu Brkljač rekao da je fantastična devojčica za koju će se tek čuti!
– Ove godine zaista moram da kažem da smo dosegli jedan nivo koji do sada nismo uspeli ni jedne godine da dosegnemo. Više je razloga za to, ali prvenstveno su za to zaslužni svi ovi divni ljudi, i u organizaciji i moje divne kolege, koje smatram svojim prijateljima i jedan takav prijateljski odnos je doveo do toga da smo napravili jedan najrespektabilniji festival u regionu sa najviše kandidata prijavljenih do sada i sa jednim nivom sviranja za koji su svi rekli da je neosporno u jasnoj uzlaznoj liniji. Mi smo svi prijatelji, jedan drugom smo ogledalo. Najbolje se vidi kad se nađemo i iskonsultujemo, to je najveća vrednost ovoga. Došli smo do tog nivoa da i profesori i njihovi đaci žele da dođu ovde jer nema stresa, a mnoge stvari mogu da se nauče, kako smo čuli, mnogo više nego na stručnim seminarima i upravo to je bila zamisao profesora Tahira da ovde bez tereta takmičenja, bodova, deca dođu da odsviraju svoje programe i da vidimo koliko smo, u odnosu na proslu godinu, napredovali – ocenio je mr Simonović i dodao da je na ovogodišnjim susretima primetno da nema velike razlike u kvalitetu između kategorija, a kao poseban kuriozitet naveo je izuzetno veliki broj kamernih ansambala, takoreći horova flauta.
Takmičenje pokrenuto 1999. godine inicijativom profesora Kulenovića, jednog od najistaknutijih flautista i muzičkih pedagoga nekadašnje Jugoslavije, prvi je valjevski festival posvećen umetničkoj muzici i prvo takmičenje najvećih mladih talenata na flauti u Srbiji. Od samog početka, organizatori festivala su MŠ „Živorad Grbić” i Udruženje muzičkih i baletskih pedagoga Srbije. Direktorka MŠ „Živorad Grbić” mr Suzana Radovanović Perić, kojoj je ovo deveta godina organizacije susreta, ističe da je rast evidentan!
– Ono što ovu godinu zaista izdvaja jeste raznolikost takmičara koji su došli iz svih bivših jugoslovenskih republika i regiona. Tu je i jedan značajan rast kvaliteta i u smislu kvaliteta svirke i u smislu kvaliteta pojave na sceni i u smislu stava te dece koja ovde nastupaju od najmađeg uzrasta pa do akademija prema muzici, prema flauti. To je u ovom jednom vremenu površnosti i potpune sluđenosti, stvarno fascinantno i krajnje ohrabrujući videti. I ono što posebno raduje, jer se stalno podvlači kako su profesori postali apatični, kako su nemotivisani, sve ovo dokazuje da su ljudi itekako motivisani. Ovaj festival je dokaz da ljubav zaista sve pobeđuje i da ukoliko nešto volite, naći ćete način da to i zaživi i opstane – istakla je mr Radovanović Perić uz podsećanje da je profesor Tahir Kulenović pokrenuo festival u vreme bombardovanja 1999. godine, u vreme koje nije bilo previše motivišuće.
– Tada je nastalo i održalo se kroz sve ove godine i čini mi se što su vremena mračnija, ovaj festival sve više cveta. I to je ono što je stvarno hrabri, a sa velikim ponosom mogu da istaknem zadivljujuću posvećenost mojih kolega, kolektiva muzičke škole koji je kompletno uključen u organizaciju i svi to rade zaista vrlo profesionalno i vrlo raspoloženo. Ono što me jako raduje i što je možda u celoj ovoj priči najznačajnije, jeste naš flautski odsek koji se predstavio sa preko dvadesetoro naše dece iz klasa tri profesorke: Slobodanke Vasiljević Ljuić, Radice Đedović i Mine Čkojić. Radica i Mina, naše nekadašnje učenice, su porasle na ovim susretima, kroz festival su zavolele flautu, našli neki svoj muzički identitet i sada grade nove đake i one su pravi primer šta susreti izrode, dobre muzičare, ali prvenstveno kvalitetne ličnosti – zaključila je direktorka valjevske Muzičke škole uz napomenu da su festival koji je održan pod pokroviteljstvom Grada Valjeva, podržale i brojne kulturne ustanove i valjevske firme (Narodni Muzej, Moderna galerija, Turistička organizacija Valjevo, Europrom Valjevo, Pansion „Bubica”, Restoran „Plavi Cvet”) što po njenim rečima dokazuje da ceo grad prepoznaje važnost održavanja ovog festivala i da su ljudi konačno shvatili da ovo nije festival muzičke škole, da je ovo stvarno jedan valjevski festival koji Valjevo reprezentuje u najboljem mogućem svetlu!
Festival je ostao veran koncepciji pratećih programa, pa je na otvaranju nastupio renomirani slovenački flautista Matej Zupan i pijanista Filip Milisavljević, dok su susreti zaokruženi koncertom laureata. Održan je i masterklas namenjen takmičarima u realizaciji profesorke Muzičke Akademije u Zagrebu profesorke Renate Penezić i izložba flauta u realizaciji Centra za flautu „Flute Tuning” iz Beograda.
B. M.
Be First to Comment